Lieve allemaal,

Ik neem jullie de komende vijf blogs mee in de wereld van de yogastijlen die wij aanbieden binnen onze studio. Ik ben er van overtuigd dat er voor elke persoon ongeacht wie je bent of welke grote en/of kleine kwaaltjes er verscholen zitten in je lichaam een yogastijl is die bij je past. Ik heb in mijn yogastudio ook al enkele keren “geswitcht” van yogalessen in het uurrooster omdat ik echt tot die optimale balans wou komen dat ik iedereen een matje kan geven. Momenteel heb ik 4 verschillende stijlen en 1 meditatie uur op ons uurrooster staan. Vier verschillende stijlen in de basis. Met stoelyoga en Yin/Hatha mix op ons rooster pas ik de stijlen aan maar de basis blijft aanwezig.

En ik moet zeggen. Ik heb weinig mensen die me zeggen dat ze bij ons ‘hun ding’ niet vinden. Dat maakt me blij! Heel blij. Want ik blijf een zorgende persoon in mijn hart. Ik ben een verpleegkundige dus dat zit in je bloed. In Yoga wil ik anders kunnen “zorgen” maar met een even groot hart en voor iedereen. Daarnaast vind ik het ook gewoon leuk om kei hard van het leven te genieten en eens ‘goe zot’ te doen. We leven maar één keer. Wees gerust! Ik haal er alles uit! Ik hoop jij ook.

In deze blog neem ik je mee in de wereld van YIN Yoga. Een yogastijl die twee keer per week op ons uurrooster staat. Lees deze blog rustig door en als jij je kan vinden in wat ik vertel en wat je erbij voelt boek dan jouw YIN Yoga les in onze studio en ik ontvang je met open armen.

YIN Yoga. 

Ik ga heel eerlijk zijn. De eerste keer dat ik YIN Yoga volgende ,alvorens ik mijn Yoga teacher training volgde, verveelde ik me dood tijdens die les. Ik dacht komaan waar is de actie! Maar ik heb mijn gedachten hierover moeten bijstellen naarmate ik ontdekte wat YIN Yoga eigenlijk met je lichaam en geest kan doen.

YIN Yoga is het bewust creëren van tijd en ruimte om te voelen en te ervaren wat diepe ontspanning is. Je stapt op de mat en je weet dat je op dat moment een uurtje heb om jezelf helemaal op de eerste plaats te zetten. In YIN yoga worden de yogahoudingen op een passieve manier uitgevoerd en worden deze houdingen enkele minuten lang aangehouden. Dit kan variëren van 2 minuten tot wel 10 minuten. Het doel hiervan is om jezelf de tijd te geven om je helemaal over te geven aan de houding zodat je lichaam in een diepe stretch komt. Je bindweefsel, ook wel Fascia genoemd, krijgt de tijd om soepel te worden en meer ruimte te geven aan spieren en gewrichten. Je word dus soepeler in je bewegingen.  Bindweefsel is een zachte weefselstructuur dat in het ganse lichaam voorkomt en zich zet rond organen, spieren en gewrichten. Het bestaat voor een deeltje uit collageen wat gekend staat als een rekbare stof vandaar we bindweefsel soepel kunnen maken voor algemene beweeglijkheid in het in het lichaam.

Dat is het fysieke aspect van YIN Yoga.

YIN Yoga heeft een meer meditatief karakter. Je zoekt de stilte op in jezelf en leert omgaan met weerstand. (Enkele minuten in dezelfde houding kan wat weerstand oproepen in je lichaam). Je ademhaling helpt je hierbij. Je krijgt tijdens deze lessen alle tijd en ruimte om je lichaam te voelen. Om te weten wat er zich afspeelt in je hoofd en lijf. Door YIN Yoga leer je in rust hier beter mee omgaan waardoor je bij het regelmatig beoefenen van deze stijl ook in het leven naast de mat stress en drukte kan kanaliseren en rustig kan loslaten door te ademen en even de ruimte in jezelf op te zoeken.

Tijdens een YIN Yoga les breng je de aandacht ook heel bewust naar hier en nu. Ik zeg tijdens de les regelmatig van “het is nu hier, jij op de mat, in je cocon, sluit de buitenwereld even af en focus op jezelf”. Dat is ook de grootste reden dat mensen in een YIN Yoga les stappen. De ratrace waarin sommigen onder ons leven is zo een roofbouw op ons lichaam en onze geest ALS we niet tijdig ruimte maken om de drukte even van ons af te zetten. In YIN Yoga MOET je niets doen. Je MAG gewoon ontspannen en tot rust komen. Je MAG hier even gewoon jezelf zijn. We bewegen rustig en mindfull en laten je plaatsnemen in de houding zoals het voor jou aangenaam aanvoelt en waarin je de ontspanning kan vinden.

Wat als jij nu denkt van “dit is wat ik nodig heb!”. Voel je jezelf aangesproken door deze Yogastijl dan kan het goed zijn dat jij ook de behoefte hebt om die rust, stilte en compassie naar jezelf eens even in de aandacht te zetten. Je hebt voor YIN Yoga enkele zaken nodig. Uiteraard een matje dat je comfortabel op de vloer laat zitten en liggen. YIN Yoga bestaat uit zeer weinig staande houdingen. Een dekentje om eventueel het lichaam te ondersteunen waar nodig en om tijdens de Savasana (eindontspanning op het laatste van de les) jezelf warm te houden. Yogablokken en kussen hebben we in de studio en gebruiken we regelmatig om extra stretcht aan de houding te geven of om ook weer het lichaam comfortabel te laten plaatsnemen op de mat.

We starten telkens met een korte meditatie (ongeveer 9 minuutjes) dan gaan we over tot de YIN Houdingen en de laatste 10 minuten ontspannen we verder in Savasana. Tijdens dit laatste moment gebeurt het wel eens dat ik met een lekker geurtje je voorhoofd even masseer of wat druk op je schouders zet om je meer in ontspanning te brengen. We werken tijdens de les met zeer rustgevende en ontspannende muziek. Dit kan met of zonder tekst zijn. In sommige muziekstukken worden ook korte mantra’s gezongen om wederom je hoofd en lichaam in die optimale rust te kunnen brengen.

In onze studio geef ik YIN Yoga op maandag van 19u tot 20u en op donderdag van 20u30 tot 21u30.

“Je lichaam is goed zoals het nu is, je ademhaling is goed zoals het nu is, jij bent gewoon helemaal goed zoals je nu bent.”

Ook jij bent ontzettend welkom als dit de nood is die je voelt.

Lindsay